Siirry suoraan sisältöön

Tarkistuslista liikkumisen turvallisuuden arvioimiseen

Yleisesti ottaen liikunnan hyödyt ylittävät selvästi liikunnasta aiheutuvat haitat. Tunnistamalla mahdolliset riskitekijät, voidaan entisestään vähentää liikkumiseen liittyviä haittoja.

Tämän listan avulla voit tarkistaa, tulisiko sinun pyytää yksilöllisiä lisäohjeita liikunnan ammattilaiselta tai lääkäriltäsi, ennen kuin suoritat kuntotestin tai lisäät liikkumisen tehoa tai kestoa.

  1. Onko lääkäri koskaan todennut sinulla sydänsairautta tai korkeaa verenpainetta? KYLLÄ/EI
  2. Onko sinulla rintakipua levossa, päivittäisissä toimissa tai liikunnan aikana? KYLLÄ/EI
  3. Oletko menettänyt tajuntasi tai kaatunut huimauksen vuoksi viimeisen vuoden aikana? KYLLÄ/EI
  4. Onko sinulla jokin muu krooninen sairaus kuin sydänsairaus tai korkea verenpaine? KYLLÄ/EI
  5. Käytätkö jotakin reseptilääkettä krooniseen sairauteen? KYLLÄ/EI
  6. Onko sinulla luustossa, nivelissä, lihaksissa tai jänteissä sellaista vaivaa, joka voisi pahentua liikunnan aikana? KYLLÄ/EI
  7. Onko lääkäri suositellut sinulle vain valvotusti suoritettavaa liikuntaa? KYLLÄ/EI

Jos vastasit kaikkiin kysymyksiin EI, voit osallistua kuntotestiin ja lisätä liikkumistasi. Jos kuitenkin olet yli 45-vuotias etkä ole tottunut kovaan fyysiseen rasitukseen, on suositeltavaa pyytää ammattilaisen ohjausta ennen rasittavan liikunnan aloittamista.

Jos vastasit KYLLÄ yhteen tai useampaan kysymykseen, lisäselvitykset voivat olla tarpeen ennen kuntotestin tekemistä tai liikunnan lisäämistä.

Lähteet

American College of Sports Medicine (2018). 2014 PAR-Q+ The Physical Activity Readiness Questionnaire for Everyone. Kirjassa ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription, 10. painos, sivu 29.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *