Siirry suoraan sisältöön

Laskuri: Yksilöllinen askeltavoite

Yleinen kaikille sopiva päivittäinen askeltavoite on noin 7000 askelta. Kaikki askeleemme eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Jotkut askeleet ovat reippaampia ja kuluttavat enemmän energiaa. Liikkumisen suositus perustuu liikkumisen aiheuttamaan energiankulutukseen ja siksi yksilölliseen askeltavoitteeseen vaikuttaa erityisesti kävelyvauhti.

suuremmalla kadenssilla askeltavoite täyttyy vähemmillä askelilla

Tämän laskurin tarkoituksena on havainnollistaa, miten pituus ja kävelyvauhti vaikuttavat liikkumisen suosituksen mukaiseen päivittäiseen askeltavoitteeseen.

Laskurin tuloksen käyttämisessä tulee huomioida, että eri mittareissa on erilaisia menetelmiä askelten laskemiseen. Jotkin mittarit saattavat myös ilmoittaa askelparin kadenssin. Mittarin ilmoittama kadenssi tulee silloin kertoa kahdella ennen laskuriin syöttämistä.

Eri mittarit voivat antaa samasta päivästä erilaisen arvion askelmäärästä. Siksi oman mittarisi askeltavoite voi sopia paremmin kyseisen mittarin askelten laskentatapaan.

Tämä yksilöllinen askeltavoite sisältää liikkumisen suosituksen mukaisen reippaan liikkumisen lisäksi 5000 askeleen perustason, joka on kaikille sama.

Eilaiset aktiivisuus- ja askelmittarit laskevat askelia hieman eri tavoin. Askeltavoite on siksi vain suuntaa-antava.

Lähteet

Rowe ym. (2011) Stride Rate Recommendations for Moderate-Intensity Walking. Stride Rate Recommendations for Moderate-Intensity Walking. Medicine & Science in Sports & Exercise 43, 312-318. DOI: 10.1249/MSS.0b013e3181e9d99a

Tudor-Locke ym. (2011) How many steps/day are enough? for adults. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 8, 79. https://doi.org/10.1186/1479-5868-8-79

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *